Algemene voorwaarden

DEEL 1. Algemene voorwaarden betreffende alle landmeetkundige diensten

Artikel 1 – Definities

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Onderneming: Bakeroot – Landmeetkantoor en Asbestinventarisatie BE 0799.367.397 (met als nummer procescertificaat asbest: ORG-T64A4) vertegenwoordigd door CYRIEL BAKEROOT, landmeter-expert (met als LAN nummer: 211888) en asbestdeskundige, ADI (met als persoonscertificaat: DES-BV813 en OVAM nummer: UNB236YU)
  2. Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die geen consument is in de zin van artikel I.1,1° van het Wetboek Economisch Recht, en waarbij onder consument begrepen wordt “iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
  3. Producten: alle lichamelijke roerende zaken die de Klant kan aankopen bij de Onderneming, in het bijzonder Bakeroot – Landmeetkantoor en Asbestinventarisatie.
  4. Bestelbon: de schriftelijke bevestiging van de bestelling die de Klant plaatst bij de Onderneming.
  5. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling, en koop-verkoop van Producten tussen de Onderneming en de Klant.
  2. De Onderneming stelt deze Algemene Voorwaarden ter beschikking op haar website www.baakmeetburo.be , Op alle facturen, offertes en bestelbonnen wordt vermeld waar men deze algemene voorwaarden kan raadplegen.
  3. De Klant erkent en aanvaardt deze Algemene Voorwaarden. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Onderneming en de Klant.
  4. De Onderneming behoudt zich het recht voor de onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voormelde website. Elke bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door de Onderneming van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie.
  5. Indien de Onderneming gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen.

Artikel 3 – Aanbod en prijzen

  1.  Indien een offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit uitdrukkelijk vermeld.
  2. De offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming bevat zodanige informatie, dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
  3. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten steeds in euro (€) en exclusief BTW . Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant. De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de aanvaarding van de bestelling.
  4. De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
  5. De Onderneming heeft het recht de prijs van de Producten te verhogen. De Klant wordt hiervan verwittigd middels de Bestelbon en op de factuur.
  6. De Klant kan geen aanspraak maken op een korting bij contante betaling.
  7. Annulatie van de opdracht, dan wel verbreking van de overeenkomst door de opdrachtgever zal aanleiding geven tot een onherleidbare en op voorhand begrootte schadevergoeding van 20% van de prijs van het niet uitgevoerde deel van de opdracht, met dien verstande dat CYRIEL BAKEROOT de hogere werkelijk geleden schade kan bewijzen. Tevens behoudt CYRIEL BAKEROOT zich het recht voor om alle prestaties/opdrachten stop te zetten voor de opdrachtgever en/of de vennootschappen waarin die opdrachtgever (of de bestuurder van die opdrachtgever) zeggenschap heeft. CYRIEL BAKEROOT behoudt zich tevens het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of aanvraag van procedure gerechtelijke reorganisatie van de opdrachtgever, alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de opdrachtgever.

Artikel 4 – Factuur en betaling

  1. De factuur wordt geacht door de opdrachtgever aanvaard te zijn bij gebrek aan geschreven protest binnen de 7 dagen na factuurdatum. Geen protest kan nog aanvaard worden na deze termijn.
  2. Elke factuur van de Onderneming aan de Klant vermeldt minstens het factuurnummer, de prijs van de diensten en het toepasselijke BTW-tarief.
  3. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van de Onderneming met IBAN nr. BE34 1030 8349 9890.
  4. In geval van laattijdige betaling door de Klant, zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd conform artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling. De nalatigheidsintrest bedraagt 15% per jaar en wordt gerekend tot op de dag der algehele betaling van de hoofdsom.
  5. In geval van laattijdige betaling door de Klant, is de Onderneming tevens gerechtigd op de terugbetaling van de kosten tot invordering conform artikel 6 van de Wet van 2 augustus 2002. De buitengerechtelijke invorderingskosten bedragen 15% van de hoofdsom van de openstaande factuur. De gerechtelijke invorderingskosten zijn gelijk aan de werkelijk door de Onderneming gedragen kosten.
  6. In geval van laattijdige betaling door de Klant, wordt daarenboven het verschuldigd bedrag van rechtswege, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling, verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de hoofdsom, met een minimum van €50,00.
  7. Een betaling wordt steeds aangerekend op de oudste openstaande factuur.
  8. Indien de factuur op vraag van de Klant gericht wordt aan een derde, blijft de Klant gehouden tot de betaling van het factuurbedrag indien de derde om eender welke reden niet overgaat tot tijdige en volledige betaling van de desbetreffende factuur.
  9. Bij wanbetaling of bij tekenen van wankelende kredietwaardigheid van de opdrachtgever behoudt CYRIEL BAKEROOT zich het recht voor de uitvoering van haar opdracht te schorsen, en/of contante betaling en/of waarborgen te eisen. Indien de opdrachtgever niet ingaat op die eisen, wordt dit aanzien als een verbreking van de overeenkomst, waarbij alle daardoor veroorzaakte kosten en schade ten laste zijn van de opdrachtgever.
  10. Bij niet betaling van de factuur kan CYRIEL BAKEROOT de diensten van Unpaid.be inschakelen indien aan de voorwaarden is voldaan.

Artikel 5 – Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van CYRIEL BAKEROOT is ten allen tijde beperkt tot het bedrag van de factuur of tot het totale bedrag van de overeenkomst, en is in ieder geval geplafonneerd tot het bedrag waarvoor CYRIEL BAKEROOT in BA verzekerd is, nl. 1.500.000 EUR . Als de voorwaarden van onze verzekeringspolis voldaan zijn, zullen wij, zonder dat dit een nadelige erkentenis van aansprakelijkheid is, eventuele abnormale schade waarvoor wij aansprakelijk kunnen zijn, aangeven aan onze verzekeringsmaatschappij, die de zaak verder afhandelt met de opdrachtgever. De opdrachtgever verzaakt aan elke vordering wegens schade die niet door de verzekering gedekt is. De opdrachtgever zal eventuele schade of aanspraken niet in mindering brengen van de nog te betalen factuur.
  2. De opdrachtgever dient klachten over de uitgevoerde opdracht zo spoedig mogelijk aan CYRIEL BAKEROOT kenbaar te maken en in ieder geval binnen tien (10) werkdagen na aflevering van de opdracht schriftelijk aan CYRIEL BAKEROOT te melden. Het uiten van een klacht ontslaat de opdrachtgever echter niet van zijn betalingsverplichting binnen de gestelde termijn.
    Onze aansprakelijkheid wordt conventioneel beperkt tot een periode van één jaar na aflevering van de opdracht. Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk onwettig, nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze algemene voorwaarden niet beïnvloeden en evenmin van dat deel van de betroffen bepaling dat wel geldig en afdwingbaar is.

Artikel 6 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

De contractuele relatie tussen de Onderneming en de Klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Ieper.

DEEL 2. Aanvullende Algemene voorwaarden met de nadruk op het opmaken van asbestattesten.

 Niet destructief onderzoek

Elke inventaris wordt volgens het niet destructieve inspectieprotocol opgemaakt tenzij duidelijk en expliciet op voorhand gevraagd. 

Vooronderzoek

Minimaal 2 dagen voor plaatsbezoek dienen alle documenten met betrekking tot het vooronderzoek afgeleverd worden aan de asbestdeskundige. Documenten hieraan betrokken zijn: de (bouw)plannen, kadastrale legger, bestekteksten, facturen, bouwvergunning, foto’s van de werken etc. De verantwoordelijkheid voor het aanleveren van alle documenten ligt bij de eigenaar.

Monsternames

Voor bepaalde asbest(verdachte) toepassingen zoals pleisterwerk dienen volgens het inspectieprotocol van OVAM de nodige staalnames uitgevoerd te worden. Indien de opdrachtgever dergelijke staalname niet toelaat, zal dit in het rapport vermeld worden en wordt het materiaal volgens het inspectieprotocol als asbestverdacht aangegeven. Dit brengt met gevolg dat bij toekomstige werken hier opnieuw een analyse zal moeten worden van genomen. De asbestdeskundige kan desgevallend niet verantwoordelijk gesteld worden van een onvolledige asbestinventaris. Indien nodig zal de deskundige, tijdens de monstername, PBM’s dragen.

Uitvoeringstermijn

Het tijdstip van de inspectie zal uitgevoerd worden na onderling overleg met u.
Het rapport volgt uiterlijk 20 werkdagen na de uitgevoerde inspectie tenzij anders overeengekomen.

Uitvoeringsmodaliteiten

Een privéwoning of privaat pand wordt enkel betreden in aanwezigheid van de eigenaar / eigenares of de door uw gevolmachtigde persoon. Indien de bruto inspectieoppervlakte van het te inspecteren gebouw groter is dan de opgegeven oppervlakte bij de offertevraag, zal een supplement aangerekend worden in overeenstemming met de grotere oppervlakte. Voor de inspectie in kader van de asbestinventaris geldt als voorwaarde dat alle gebouwdelen vlot toegankelijk en tevens veilig toegankelijk zijn.

Teneinde een correcte inspectie te kunnen uitvoeren, dient de opdrachtgever voldoende licht, alsook de nodige begeleiding te voorzien teneinde de toegang van alle te inspecteren ruimtes/installaties te kunnen verschaffen. Indien hoogspanningscabines aanwezig zijn op de inspectielocatie dienen deze door een erkende firma veilig worden gesteld. Het bewijs van de veiligstelling dient voor de aanvang van het plaatsbezoek worden aangeleverd. Eventuele wachttijden bij de afspraak, worden verrekend aan € 85,00/ingaand uur exclusief BTW. Bijkomende inspecties en rapportage-uren omwille van ontoegankelijkheid van bepaalde ruimtes/installaties zijn niet vervat in de offerteprijs.

2de plaatsbezoek

Indien ruimtes niet vrij of toegankelijk zijn omdat ze bijvoorbeeld onderwater staan is het de plicht van de gebouweigenaar om dit water voor aanvang van het plaatsbezoek te laten wegpompen. Indien deze ruimte niet betreedbaar is kan hier een beperkingsfiche voor worden opgemaakt waardoor het attest niet gefinaliseerd kan worden en een 2de plaatsbezoek vereist zal zijn. Eventuele kosten verbonden aan het ontvangen van de nodige informatie van de gemeentes zijn voor rekening van de klant. Deze zijn niet standaard opgenomen in de offerteprijs. Voor een 2de plaatsbezoek kan een voorrijkost van €200 exclusief BTW worden aangerekend.

Aanleveringsmodaliteiten

Standaard wordt een Nederlandstalig digitaal rapport van de inventaris in pdf afgeleverd. Indien de kant hiervan een papieren versie per post wenst te ontvangen kunnen hiervoor extra kosten worden aangerekend.